Jobba hemifrån

Nu har du fixat hemmakontoret och fått allting på plats. Då gäller det bara att ta tag i det praktiska och faktiskt börja jobba. Hur ska du bygga upp din firma från ditt nya kontor?

Husregler

Skapa husregler med familjen. Sätt tider då du arbetar, väldigt få klarar av att arbeta då och då under dagen. Under arbetstider är det bäst att låtsas som du inte finns i huset, som om du faktiskt åkt till kontoret. Se till att ha en dörr du kan stänga. Skriv upp dina planerade raster på dörren, då är det fritt fram att prata och umgås. Planera dina dagar och hitta dina sätt att öka effektiviteten. Du är din egen chef och behöver vara din egen piska. Hur ska du lägga upp arbetet under dagen, vilka deadlines har du?

Revisor

Skaffa avtal med någon som kan hjälpa dig med bokföringen och deklarationen. Det tillkommer en stor mängd pappersarbete när du har egen firma och det är inte lätt att sköta affärerna samtidigt som du ska arkivera, notera och hantera alla uppgifter. Det är värt pengarna att anlita någon som är expert på siffror och svensk affärslag. Du måste förstås se till att alla kvitton och fakturor sparas och arkiveras, din revisor kan sedan gå igenom alla papper snabbt och enkelt såvida du har byggt upp ett bra system.