Bra programvaror till företagsdatorn

Som företagare, speciellt hemmaföretagare, behöver en hel del programvaror för att göra arbetet lättare. 

Det första som brukar hända är att man skräms av priserna. Programvaror som är riktade mot företag är betydligt dyrare än de som är till för privatpersoner. Man kommer undan en viss del eftersom man inte behöver betala momsen, men är fortfarande flera tusen kronor för varje programvara. Ett alternativ är att ta ett snabblån för att kunna köpa in det essentiella på en gång och slippa arbeta med otympliga gratisversioner till dess att man har råd med rätt programvara. Se bara till att du har en bra och stabil avbetalningsplan oavsett om företag går bra eller dåligt.

Vilka programvaror borde man ha? Detta blir så klart en generell lista eftersom det inte går att hitta en universell programvara som passar oavsett företagsform eller riktning.

En bra start är Microsofts Officepaket. Det kostar inte så mycket som man kanske tror och väldigt bra för att hålla koll på kalkyler, skriva textdokument och göra presentationer. Ett annat paket som lämpar sig bra till denna typ av arbeten är helt gratis: Googles egna programvaror där dokumenten sparas i molnet och du har alltid åtkomst till dina ark och dokument. Det är dock lätt att det blir rörigt om man hanterar stora mängder dokument.

Då kan man betala för ett e-arkiv där du kan lagra dina äldre dokument på en säker server hos ett annat företag. Du slipper hålla ordning på pappren och kan arkivera saker utan att de tar plats i datorn eller på USB-minnen.

Ett företag måste självklart ha ett bokföringsprogram. Fusk eller missar i bokföringen kommer med stränga böter och kan till och med leda till fängelsestraff, så här ska man alltid ha en programvara som gör det lätt att bokföra och hantera sin ekonomi. Det finns flera olika program att välja mellan beroende på storleken på företag och vad man behöver.

Med dessa grundprogram kommer man långt i början av sin karriär!